04 Aralık 2024
Başkan Seçer, Mersin'de yapılması planlanan ve kent tarafından yıllardır beklenen Ana Konteyner Limanı'nın Adana'da yapılmaya karar verilmesiyle ilgili açıklamalarda bulundu. Seçer, 10. Kalkınma Planı'nda Mersin'de bir ana konteyner limanının planlandığının belirtildiğini, ancak 11. Kalkınma Planı yazılırken Mersin ibaresinin kalktığını ve 12. Kalkınma Planı'nda da 'Doğu Akdeniz Ana Konteyner Limanı' şekline dönüştüğünü ve bunun da akıllarda soru işaretleri oluşturduğunu ifade etti.
Konuyla ilgili endişelerini dile getirdiklerini vurgulayan Seçer, "Sadece ben değil şehrin diğer aktörleri bunu sürekli dile getiriyordu" diye konuştu.
Mersin'in hak ettiği yatırımın Mersin'e yapılmasını arzu ettiklerini dile getiren Seçer, "Mersinli olarak bunu istememiz doğaldır ama diğer bir tarafı, bir de gerçeklik var; o da Mersin'in bir liman kenti hüviyetinde olmasıdır. Kullanılan rotalar Türkiye'nin güneyindeki en uygun nokta. O rotalara en yakın ve en uygun liman kenti Mersin'dir. Burada 200 yıllık bir deniz ticareti tarihi var. Mersin'in Mersin olmasına neden olan temel konu limandır. Mersin çok sektörlü bir kent. Bunların tam da ortasına, göbeğine Mersin Limanı'nı koyabilirsiniz. Bu kadar altyapısı, tarihsel birikimi olan bir şehirde ana konteyner limanı planlanmasından doğal hiçbir şey olamaz" dedi.
Ana Konteyner Limanı ile ilgili çalışmalar başladığında, devletin ilgili kurumları tarafından hazırlanan fizibilite raporlarında Mersin'le ilgili birçok kriterin raporlarda yer aldığını hatırlatan Seçer, "Bu raporlardan sonuç almak için belli faktörlerin bir arada olması ve olumlu olması lazım. ve olumlu bir sonuç çıktığı için burada süreç devam ettirildi, Cumhurbaşkanlığı Yatırım Programı'na alınmıştı. 2024 Cumhurbaşkanlığı Yatırım Programı'nda 'Mersin'de Ana Konteyner Limanı' ibaresi vardı" diye konuştu.
Mersin'in Doğu Akdeniz'in en önemli kenti olduğunun altını çizen Seçer, şöyle devam etti: "Ana konteyner limanı için Mersin'den daha uygun bir yer düşünülemez. Buradan dünyaya açılan kapısınız. Ana Konteyner Limanı demek; Ortadoğu'dan Kafkasya'ya kadar bütün bir bölgenin yükünün varış noktası, buradan dünyaya dağıtım noktası ya da dünyadan gelen yüklerin diğer noktalara ulaşmasını sağlayan deniz ticaretinde bir merkez üssü demek.
Ana Konteyner Limanı Mersin'e böyle bir hüviyet kazandıracaktı. Yapılan son açıklamaların, yıllardır süren endişelerin boşa olmadığını gösterdi. Kalkınma Planı'nda Mersin isminin yerine 'Doğu Akdeniz'de bir ana konteyner limanı yapımı' denmesinin temel sebebinin de ortaya çıktı."
Adana'ya ve diğer bölgelere yatırım yapılmasına asla karşı olmadıklarının altını çizen Seçer, "Mersin'in umutla beklediği yatırımın başka bir kente yapılmasına karşıyız. Yıllardır bu konuda kamuoyunun hazırlandığı, beklediği, umut ettiği önemli bir yatırımın altyapısı uygun olan kentten vazgeçilip başka bir tarafa yapılacak olmasına karşıyız" dedi.
Bu konuda yetkililerinden bir açıklama beklediklerini belirten Seçer, "Daha önce Kalkınma Planı'ndan Mersin ibaresinin kaldırılmasının nedenini sorduğumuzda endişeye mahal olmadığını söyleyen iktidar partisinin o dönemki milletvekilleriydi. Konteyner limanın Mersin'de yapılacağı söylenmişti ama görüyoruz ki farklı gelişmeler oluyor" şeklinde konuştu.
Ana Konteyner Limanı'nın Adana'ya yapılacak olmasının Mersin ile ilgili yatırım ihtimalini de ortadan kaldırdığına dikkat çeken Seçer, "100 kilometre arayla 2 ana konteyner liman olması mümkün mü? Bu akla, tekniğe ve bilime aykırı bir durum. Ben kentin belediye başkanıyım. Mersin'in hukukunu koruma zorunluluğum var. Bu sadece benim değil, milletvekillerinin de STK'ların da görevi. Deniz Ticaret Odası başta olmak üzere Ticaret ve Sanayi Odası, diğer bütün odalar, sivil toplum örgütleri bu konuda Mersin'in hakkını aramakla görevlidirler, bu bir zorunluluktur" dedi.
"Limanın Mersin'e ait olduğu söylenmişti"
Mersin Ticaret Borsası Başkanı Ö. Abdullah Özdemir, Akdeniz'de yapılması planlanan ana konteyner limanının Mersin'de yapılması gerektiğini vurguladı.
Konu hakkında bir açıklama yapan Özdemir, "Son dönemde yapılan açıklamalar, Adana-Yumurtalık'ta gerçekleştirilmesi planlanan ana konteyner limanı yatırımından bahsetmektedir. Ancak, bu yatırımın Mersin'de yapılması planlanan ve tüm etütleri tamamlanmış olan ana konteyner limanının yerine mi, yoksa Mersin Ana Konteyner Limanı'ndan ayrı bir yatırım olarak mı gerçekleştirileceği konusunda net bir değerlendirme bulunmamaktadır." dedi.
1990'lı yıllarda projelendirilen ve 2000'li yıllarda fizibilite çalışmaları bitirilen Mersin Ana Konteyner Limanı'nın ÇED başvuru dosyasının, 2009 yılında dönemin Ulaştırma Bakanlığı tarafından nihai olarak kabul edildiğini hatırlatan Özdemir, "Bu yatırım, 2013 yılında yayınlanan 10. Kalkınma Planı'nda "Mersin Konteyner Limanı ve Filyos Limanı'nın etüd-projeleri tamamlanmış ve Çandarlı Limanı'nın yapımına başlanmıştır" açıklamasıyla yer bulmuştur. Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı'nın 2019 yılı performans raporunda da "Çandarlı Konteyner Limanı tamamlanacak, Mersin Konteyner Limanı ve Filyos Limanı'nın yapımına başlanacaktır" ifadesi yer almıştır.
Başka bir ifade ile Devletimiz Akdeniz, Karadeniz ve Ege bölgelerinde üç ana konteyner limanı yatırımına karar vermiş ve Akdeniz Bölgesi için Mersin'i seçmiştir. Ancak, 2019 yılında yayınlanan 11. Kalkınma Planı ve 2020 Yılı Cumhurbaşkanlığı Yıllık Programı'nda "Mersin" ifadesi "Doğu Akdeniz" olarak değiştirilmiştir. Buna karşın, 11. Kalkınma Planı görüşmelerinde dönemin Plan ve Bütçe Komisyonu Başkanı Sayın Lütfi Elvan konu üzerine eğildiğinde, aynı dönemin Cumhurbaşkanı Yardımcısı Sayın Fuat Oktay, projenin Mersin'e ait olduğunu vurgulamıştır.
Ayrıca Sayın Oktay, gerçekleştirdiği Mersin ziyaretinde isme takılmamak gerektiğini, limanın yerinin Mersin olduğunu ifade etmiştir." şeklinde konuştu.
Özdemir şöyle devam etti; "Mersin, bir liman kentidir ve konteyner elleçlemede Türkiye'nin en büyük üçüncü limanıdır. Liman kenti olmanın gerektirdiği altyapıya, üstyapıya, yerleşmiş bir liman işletmeciliği ve ticaret kültürüne sahiptir. Serbest bölgesi, gümrük antrepoları, demiryolu ve karayolu bağlantıları ve güçlü lojistik firmaları ile bu coğrafyada taşımacılığın merkez üssü konumundadır. Dolayısıyla teknik, ekonomik ve maliyet açısından bu yatırım için en uygun adrestir.
Üstelik, böyle bir yatırım yabancı yatırımcılar kanalıyla gerçekleşecekse, her açıdan hazır, daha donanımlı ve her türlü imkana sahip olan Mersin, yatırımcılar için daha cazip bir tercih olacaktır. Son dönemde yetkililer tarafından yapılan açıklamalar çerçevesinde, Devletimizden beklentimiz, Mersinlilerin zihinlerinde oluşan soru işaretlerini ve tereddütleri ortadan kaldıracak net bir açıklama ile bizleri aydınlatmasıdır.
Bu yatırım bazı kesimlerin söylediği gibi hem Mersin hem de Adana'da ayrı ayrı yapılacaksa eğer, Ulaştırma ve Altyapı Bakanımız tarafından açıklanmalıdır. Mersin Milletvekillerimizden beklentimiz ise, aralarında istişare ve iş birliği içerisinde bu hususta ilgili mercilerden bilgi almaları ve Mersin kamuoyu ile paylaşmalarıdır. Daha önce kalkınma planında, lojistik ana planlarında ve performans raporlarında Mersin Ana Konteyner Limanı olarak yer alan, üstelik dönemin Cumhurbaşkanı Yardımcısı Sayın Fuat Oktay tarafından da yatırımın yeri olarak gösterilen Mersin'de bu yatırımın ivedilikle hayata geçirilmesi ortak arzumuzdur."
Başarır, "Liman Mersin'de yapılmalı"
CHP Grup Başkanvekili Ali Mahir Başarır, AK Parti Sözcüsü ve Genel Başkan Yardımcısı Ömer Çelik'in Mersin'e yapılması planlanan Ana Konteyner Limanı'nın Adana'ya yapılacağına ilişkin açıklamaları üzerine; "Mersin'in hakkı olan bu limanın Mersin'de yapılmasını, yatırımın Mersin'de yapılmasını istiyoruz. Mersin'i hiç kimse sahipsiz sanmasın" dedi.
CHP Grup Başkanvekili Ali Mahir Başarır, AK Parti Sözcüsü ve Genel Başkan Yardımcısı Çelik'in Mersin'e yapılması planlanan Ana Konteyner Limanı'nın Adana'ya yapılacağına ilişkin açıklamalarına tepki gösterdi. Başarır yaptığı açıklamada şu ifadeleri kullandı:
"Ömer Çelik, Ana Konteyner Limanı'nın Adana'da olacağını ve yatırım planının alındığını açıkladı. Oysa Cumhurbaşkanlığı Yatırım Planı'nda Mersin'de yapılıyordu. Ne oldu? Ne değişti? Birileri Mersin'i sahipsiz sanıyor. Önce Mersin'de yapılacağını söyleyeceksin, milyonlarca vatandaşımız umutlanacak. Sonra Adana Milletvekili olan parti sözcün Adana'ya alındığını söyleyecek.
Ben Adana-Mersin tartışması yaratmak istemiyorum burada ama ilk olarak alınan kararda, Cumhurbaşkanlığı Yatırım Projesi'nde Mersin'de yapılacaktı bu konteyner limanı. Biz Mersin'in hakkı olan bu limanın Mersin'de yapılmasını, yatırımın Mersin'de yapılmasını istiyoruz. Mersin'i hiç kimse sahipsiz sanmasın."
Çakır, "Devlet verdiği sözden dönmez"
Mersin Ticaret ve Sanayi Odası (MTSO) Yönetim Kurulu Başkanı Hakan Sefa Çakır, Mersin Ana Konteyner Limanı'na yönelik açıklamada bulundu. Çakır, "Mersin Ana Konteyner Limanı Mersin'e yapılacaktır, devlet verdiği sözden dönmez" dedi.
MTSO Yönetim Kurulu Başkanı Hakan Sefa Çakır, açıklamasının devamında şu ifadelere yer verdi;
"Yapılan açıklamalarda, planlanan Mersin Ana Konteyner Limanı yatırımına çok yakın bir yer olan Adana-Yumurtalık'ta yapılması düşünülen bir liman yatırımından bahsediliyor. Mersin kamuoyu doğal olarak bunu Mersin Ana Konteyner Limanı yatırımına olumsuz bir etki yaratıp yaratmayacağı konusunda endişeleniyor.
Ülkenin lojistik başkenti olarak nitelenen ve lojistik firmalarından depoculuk sektörüne, güçlü kara taşıma filosundan demiryoluna, gümrükçülük sektöründen dış ticaret sektörlerine ve tüm yol bağlantılarına kadar lojistiğe yönelik tüm alt yapısı hazırken; kısacası en az 150 yıllık bir lojistik kenti kent olan Mersin 28 yıldır Ana Konteyner Limanı beklerken, yetkililerin açıklamaları kafa karıştırmıştır.
Bir bilgi hatası varsa düzeltilmelidir. Ülkemizin kıt kaynakları doğru kullanılmalıdır. Elbette her kente, her bölgeye ihtiyacı olan yatırım yapılmalıdır. Adana'da yeni bir limana, sektörel veya ihtisas bir limana ihtiyaç varsa elbette nereye gerekiyorsa yapılmalıdır. Mersin ve Adana rakip değil, birbirini tamamlayan iki kardeş kenttir. Doğru olan şey kentlere dev eserler kazandırmak değil, doğru yere doğru eserlerin kazandırılmasıdır.
Doğru ve net bir açıklama ile bu karmaşa giderilmelidir. Sadece Mersin'e değil, Çukurova'ya, Doğu Akdeniz'e ve tüm hinterlanta büyük katkı sağlayacak olan Mersin Ana Konteyner Limanı yatırımı bir an önce başlamalıdır."
Gündoğdu, "Israrcı olmaya devam edeceğiz"
Mersin Ana Konteyner Limanı'nın Adana'ya yapılması için tahsis onayının alınmasını eleştiren MESİAD Başkanı Adnan Gündoğdu, "34 yıllık hayalimiz HUB Limanımızın Adana'ya kaydırılması yanlışının düzeltilmesi için Mersinliler adına ısrarcıyız. Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı'ndan kamuoyunu aydınlatmasını beklemekteyiz" dedi.
MESİAD Başkanı Gündoğdu açıklamasında şu ifadelere yer verdi: "Gelinen noktada; AK Parti sözcüsü ve Adana Milletvekili Ömer Çelik, yaptığı açıklamada Adana Ana Konteyner Limanı'nın tahsisinin onaylandığını ifade etmiştir. Yoğun girişimlerimize rağmen Mersin Ana Konteyner Limanı ile ilgili Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı'ndan bilgi alamadık. Mersin olarak; 34 yıldır hayalini kurduğumuz, Türkiye ekonomisine büyük katkı sunacak Ana Konteyner Limanımızın takipçisi olacağız. Kentimize söz verilen limanın hayata geçirilmesi için bütün kurumlara başvuruda bulunmaya ve ısrarcı olmaya devam edeceğiz.
HUB limanı olarak hizmet vermek üzere yıllık 12 milyon TEU konteyner elleçleme kapasitesiyle 355 milyon Euro bedelle inşa edilecek yeni konteyner limanının Mersin dışında bir yere yapılması bu yatırımı tehlikeye sokacaktır. 'Mersin; Akdeniz bölgesinin kalbi, ekonomisin, ticaretinin, lojistiğinin merkezidir. Aynı zamanda liman ve yük hizmetlerinin dışında bir alana bu yatırımın yapılması hem maliyetleri 3 katına çıkaracaktır, hem de yatırımı tehlikeye sokacaktır. Mersin Ana Konteyner Limanı'nın başka bir alana yapılması ile kentimiz önemli bir finansal kaynağını, istihdam kapısını kaybedecektir.
34 yıllık HUB Limanımızın Adana'ya kaydırılması yanlışının düzeltilmesi için Mersinliler adına ısrarcıyız ve Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı'ndan kamuoyunu aydınlatmasını beklemekteyiz."